Waarom voorspellen verloren tijd is?


Als Financiële Planner heb je heel wat opleidingen, cursussen en conferenties achter de rug waarvan je je later niet echt kan herinneren wat nu de kernboodschap was en wat en of je bijgeleerd hebt. Hierbij wil ik de lesgevers en organisatoren niet met de vinger wijzen. Het ligt misschien ook aan mij. Je bent als financiële student altijd op zoek naar de heilige graal. Hoe kan ik er zeker van zijn dat de activa die ik voor mijn klant kies een correct, niet overdreven maar zeker voldoende rendement opbrengen?

Ik herinner mij wel een ontnuchterende les in dit verband.

In een van de cursussen over regressie-analyse, interdependentie van financiële variabelen en andere volatiliteitsfactoren kregen we vooraf een vragenlijst in te vullen.

We kregen 20 vragen over heel diverse onderwerpen en de lesgever gaf aan dat hij zelf dit soort vragenlijst al verschillende keren had ingevuld. Hij was bijna nooit boven een 60%-score geraakt. Daarom wenste hij ons veel succes en vooral veel geluk.

Vragen via AI

Even een paar voorbeelden.

·        Hoelang duurt de reis van de aarde naar de verste planeet van ons zonnestelsel?

·        Geef een schatting van de biodiversiteit op onze planeet uitgedrukt in het aantal verschillende diersoorten?

·        Wat is de hoogste temperatuur ooit op aarde gemeten?

·        Hoeveel talen worden er wereldwijd gesproken?

·        Hoeveel transistors zitten er in een pc?

·        Hoe diep is het diepste deel van de oceaan?

En zo kan ik er nog tientallen verzinnen, vooral als ik AI gebruik gaat dat vlot.

Antwoorden via AI

Het klopt dat je in deze tijd de antwoorden waarschijnlijk wel snel gaat vinden maar dat is eigenlijk niet de kern van de oefening.

Het gaat erom dat je in gedachten een ‘bereik’ aan het inschatten bent waarin je denkt dat het antwoord wel ergens zal liggen. Alle vragen hebben een gemeenschappelijk kenmerk. Ze vragen om een numeriek antwoord. Dus ga je mentaal op zoek naar een cijfer. En zeker de helft van de tijd is jouw inschatting van dat bereik veel te laag of veel te hoog. Dus eigenlijk moet je je zo instellen dat de orde van grootte van het antwoord ‘onbekend’ is of ook nog, NIET TE VOORSPELLEN.

En dat geef je dan mee als boodschap aan een financiële planner die denkt dat hij elk jaar de ‘winnaars’ tussen de fondsbeheerders er moet uitpikken voor zijn klanten om eindelijk de juiste te pakken te hebben. Of die de juiste aandelen of obligaties uit een oceaan van aandelen en obligaties kan pikken.

Wat is de les? 

Onvoorspelbaarheid is de regel. En daarom schrijven alle fondsenfiches en andere beleggingsaanbiedingen:

Historische rendementen zijn geen garantie voor de toekomst.

Maar waarom niet?

Niet omdat we het nog niet voldoende geanalyseerd hebben. Niet omdat we nog niet het juiste model hebben. Niet omdat onze keuze er maar half naast zat.

Wel om de simpele doodeenvoudige reden dat de toekomst onvoorspelbaar is. Niet alleen in het algemeen maar zeker op het gebied van financieel rendement.

We stellen ons in op een ‘bereik’ dat we denken te kunnen inschatten.  Bijgevolg denken we te weten wat de markt zal gaan doen binnen dat bereik en gaan we onze toekomstige beleggingen ernaar organiseren. En wat gebeurt er? De markt doet wat anders dan we dachten.

Het aantal voorbeelden hiervan is legio. Toch blijven de meeste beleggers volharden in het inschatten van het bereik en ernaar handelen.

Bij Cring doen we dat anders. Hoe, dat weet de regelmatige lezer van onze blogs al wel. En wie hier voor het eerst van hoort, kom het ons gerust vragen.

Dikwijls zeggen we met z’n allen: tegenwoordig zijn het toch onzekere tijden. Je weet nooit welke richting het kan uitgaan en met welke snelheid. Wees gerust, dat is altijd zo geweest. Onzekerheid en onvoorspelbaarheid zijn van alle tijden. We dachten alleen lang dat we door meer cijfers te analyseren we de garantie en de voorspelbaarheid aan het kwantificeren en aan het controleren waren.

Die vragenlijstoefening heeft mij in alle geval ontnuchterd. En die legde ook de basis voor de Cring-filosofie. Aan voorspellen spenderen we geen tijd. 

Kom in de Cring.

Tot volgende keer.

Lieven Vandenmeersche

0475 23 93 97

Master in de personal financial planning

Antwerp Management School

Disclaimer

Meest Recente Posts

Schrijf je hier in en ontvang steeds als eerste ons laatste nieuws per mail

In de kijker

Hoe kunnen wij je helpen?

Heb je nog vragen over CRING of wil je een afspraak maken? Aarzel dan niet om ons te contacteren!

Contacteer Ons