Waarom de "lange" , de enige belangrijke termijn is


Als we het uitleggen, begrijpt iedereen het. Voor een belegger telt alleen de lange termijn. We hebben daar al argumenten genoeg voor aangedragen. En we zullen die blijven herhalen. Dan doet het wel plezier als soms in de algemene financiële pers eens een studie opduikt die ook de lange termijn in het middelpunt zet. Zo hoor het je eens van een ander. 

Waarom is de korte termijn zo 'hot'?

  • Jaarperiodes

Kort bij het einde van het jaar duikt het in alle hevigheid op. Nu spreekt de pers volop van een 'kerstrally'. Die zal misschien zelfs Kerst niet halen volgens sommigen. Hoe kortzichtig kan je zijn? Natuurlijk speelt het jaareinde en de opmaak van de statistieken mee. Alsof de markt op 1 januari 2023 er heel anders uit zal zien. 

  • Emotie

"Waarom wachten? " Deze slogan wordt veel gebruikt in reclame. Snelle genoegdoening in deze digitale wereld is de norm.  Daarom zijn er ETF- en cryptoplatformen en apps om dagelijks en verschillende keren per dag te handelen waar je onmiddellijk je 'winst' kan aflezen. 

  • Zakenmodel

Beleggers moeten constant aangezet worden tot handelen. Kopen en verkopen in anticipatie op wat er komen gaat of achternalopen omdat er iets gebeurd is. Daarom zit het meeste financiële advies vol van conflicterende en contradictorische boodschappen. In het doorsnee zakenmodel van de financiële actoren is er op de eerste plaats gedacht aan hun eigen inkomen. Hoe meer actie, hoe beter voor wie zich met de afrekening van de actie bezighoudt. 

Waarom is de lange termijn zo onzichtbaar? 

  • 10 à 15 jaar minimum

Je moet je lezer boeien en dat met jaren van hetzelfde. Geduld is een mooie deugd voor de belegger maar dat werkt niet in een mediaomgeving. Misschien even de emotie over keuzes uitzetten en alleen voor de ratio en de academische basis gaan. Zo krijg je rust over een langere periode.

  • Typische standaardkeuze voor een gemengde portefeuille

De concrete invulling van een 'actief' beleggingsplan werkt via een gemengde portefeuille van aandelen en obligaties. Dit soort constructies werd dit jaar al dood verklaard. Omdat zowel aandelen als obligaties het slecht deden moest er naar alternatieven gezocht worden. Toen kregen ook de nieuwe activa zoals cryptomunten klappen en bleef het slecht nieuws regenen. In de constructie blijven zitten en weten dat het een mindere periode is, was de beste optie. Ook mindere periodes gaan voorbij. 

  • Beleggersmodel

De beleggende klant neemt een beslissing en blijft daar bij. Dus is er niet echt een reden om veel te handelen want dan zou hij zijn beslissing helemaal moeten herzien? Daarenboven kosten vermijden, geeft sowieso een hoger rendement want er blijft meer over. 

JP Morgan een klassieke beheerder over de lange termijn

Origineel artikel vind je op De Standaard

Aandeelrendementen voor de volgende 10 jaar in de verschillende markten
Aandeelrendementen voor de volgende 10 jaar in de verschillende markten

JP Morgan doet deze studie over de aandelenmarkten al 27 jaar. Zij kijken telkens naar de komende 10 jaar. Hun resultaten zijn helemaal niet zo slecht als je ze achteraf met de realiteit vergelijkt. Kijk even een jaar terug en zie wat ze in 2021 over 2022 zeiden. En in 2023 moet je vol voor aandelen gaan, meer dan ooit. Deze boodschap hoort niet tot wat 'bon ton' was in 2022. Maar net daarom des te verfrissender.  

Soms is het goed om de Cringboodschap over de lange termijn - want dat is de echte belangrijke boodschap uit de tabel hierboven -  ook eens ergens anders te zien opduiken. Trouwens er zijn nog andere aspecten van belang bij het opstellen van een beleggingsstrategie zoals hoe selecteer je aandelen en obligaties, in welke markten en andere academische principes. Als je daar meer wil over weten, kan bij ons terecht. 

Oh ja, JP Morgan had het deze week ook over de korte termijn. Zij waren het die denken dat de rally Kerstmis niet haalt. Kwestie van hun reputatie als klassieke vermogensbeheerder intact te houden. 

Meest Recente Posts

Schrijf je hier in en ontvang steeds als eerste ons laatste nieuws per mail

In de kijker

Hoe kunnen wij je helpen?

Heb je nog vragen over CRING of wil je een afspraak maken? Aarzel dan niet om ons te contacteren!

Contacteer Ons