Spaar- en beleggingsstrategie voor 2023 tot en met 2053


Had ik onmiddellijk uw aandacht met de titel van vandaag? 

Nochtans is de aanleiding voor deze blog mijn veronderstelde rustige zaterdagochtend die verstoord werd door aantal titels in mijn favoriete krant,  De Tijd.  Achteraf beschouwd konden welgeteld vijf artikels uit deze weekendeditie op mijn interesse rekenen. Simpelweg omdat ze objectief en zonder clickbait-achtige titels, informatie verstrekten in domeinen die mijn interesse hebben.  Welke titels daar NIET onder vielen? 

Titels zoals : Markten hebben de ECB verkeerd begrepen.    Hoe beleggen als de inflatie afkoelt. Apple schiet verrassend hoger.  Amerikaanse jobrapport veel sterker dan verwacht.

Zulke titels bevestigen voor ons bij Cring en Drees Life Services hetgeen Nobelprijswinnend academisch onderzoek heeft uitgewezen.  Het mensdom is slecht in ‘voorspellen’. 

Titels zoals hierboven dienen om ons te motiveren het artikel te lezen én nog belangrijker, als het even kan, ons abonnement te blijven verderzetten.  Ze geven een vals gevoel van veiligheid of erger nog, zullen u aanzetten actie te ondernemen die eerder zal schaden dan helpen. 

Hoe beleggen als de inflatie afkoelt, doet u vermoeden

1)      dat er daar écht één recept voor bestaat dat iedereen moet kennen en toepassen  

2)      dat u anders hebt moeten beleggen in de afgelopen twee jaar met een stijgende inflatie

3)      dat u aldus het geweer van schouder zou moeten veranderen

4)      dat het voorspelbaar is dat de inflatie verder zal blijven afkoelen

Deze vaststelling zette me aan om onze bloglezer even bij te praten over het nut van uw relatie met ons, uw financial life planner.

Financial Life Planning start met uw idee over waar u heen wilt, wat u voor uzelf en uw gezin belangrijk vindt.  Uw antwoorden tijdens onze gesprekken over wat u blij en gelukkig maakt, creëren een kleurrijk en goed ruikend boeket dat we zo groot mogelijk willen maken in uw dagelijkse leven.



Intussen bent u immers druk in de weer met uw passies, uw bedrijf, uw hobbies, uw gezin en uw vrienden, kortom uw leven.  Tegelijk loeren er vele uitdagingen om de hoek en worden we allen met regelmaat met nieuwe uitdagingen van professionele en andere aard geconfronteerd.  Onze cliënt wil niet om de haverklap met zijn spaar- en beleggingsstrategie bezig zijn.  Die strategie moet één keer, goed gemonitord, op de rails gezet worden en dan moet die trein zijn route aanhouden.  

Ik geef u inzake spaar- en beleggingsstrategie vandaag twee van de vier conclusies uit academische studies mee:

1)      Ratio en emotie – zelf beleggen kost de meeste beleggers rendement

In onze blogs van de afgelopen jaren schreven we al vaak over te gevaar van emotie bij beslissingen over geld. Iedereen is vatbaar voor dat gevoel als het onrustig is op de beurzen. Als we snel opeenvolgende stijgingen en daling kennen. (=Volatiliteit)  Voor vele mensen voelt dit aan alsof ze actie moeten ondernemen.  Dit is een buikgevoel, het is niet rationeel. Daarom geven academische studies aan dat het verstandiger is om beleggingskeuzes en de vervolgroute uit te besteden aan een partij die objectief naar uw situatie kijkt. Vanuit onze Financial Life Planning begeleiding kijken we niet alleen objectief naar uw situatie, we kennen uw risicoprofiel en we weten welke rendementen best worden nagestreefd om in de cashflow van uw ideale leven te voorzien.  We maken aldus die weloverwogen keuzes voor u op basis van ratio. Ik sluit dit stukje af met de resultaten van een grootschalig Amerikaans onderzoek.  De onderzoekers berekenden dat beleggers die zelf dagelijkse tactische keuzes maken 1% tot 1,5% minder rendement maken per jaar.

Dit staat uiteraard los van het feit dat onze cliënten al helemaal niet met dagdagelijkse tactische keuzes willen bezig zijn. 

Net zoals ze een schildersbedrijf inhuren als het huis geschilderd moet worden, een huisarts raadplegen als ze zich ziek voelen, besteden ze dit doelbewust uit. U gaat evenmin zelf die medische ingreep, die u nodig heeft in eigen regie nemen?

2)      Spreiding – hoe profiteert uw van een Nobelprijswinnaar?

Spreiding betekent dat specifieke gebeurtenissen weinig of geen invloed hebben op het rendement. Een voorbeeld is een faillissement van een bedrijf. Stel dat een bedrijf omvalt, dan bent u als belegger uw geld kwijt. Belegt u daarentegen in een hele reeks bedrijven, dan wordt uw potentieel verlies zoveel kleiner.  Het veroorzaakt idealiter amper een rimpeling op de vijver van uw rendement.

Goede fondsenbouwers zorgen doorgaans voor de goede spreiding. Ze doen dat onder andere ook door rekening te houden met de onderlinge verbanden tussen de aandelen. Men houdt ook rekening met de verbanden tussen verschillende beleggingstypes. Zo zijn er bewezen verbanden tussen aandelen, obligaties, cash enz.   Nu wordt het inderdaad wel moeilijk. We hebben het over correlatie tussen die beleggingsklassen. Het is Professor Harry Markowitz die daar jarenlang onderzoek naar deed en daar de Nobelprijs economie voor kreeg.  

Gewoon even een aandelenindex kopen en niets meer doen (veel gehoord vandaag de dag) is te simpel. Een beter spreiding is mogelijk waardoor uw risico acceptabel blijft en uw rendement boven uw verwachtingen kàn uitkomen.  Door gebruik te maken van zijn efficiënte portefeuilletheorie wordt een portefeuille optimaal gespreid.

Over veertien dagen krijgt u van mij in begrijpelijke taal conclusies drie en vier uit al dat academisch werk voorgesteld.

We onthouden dat u uw ideale leven wilt leiden en dat enkel daarop uw spaar- en beleggingsstrategie moet worden afgestemd. 



Graag tot over 14 dagen. Volgende week leest u de blog van collega Lieven Vandenmeersche.



Meest Recente Posts

Schrijf je hier in en ontvang steeds als eerste ons laatste nieuws per mail

In de kijker

Hoe kunnen wij je helpen?

Heb je nog vragen over CRING of wil je een afspraak maken? Aarzel dan niet om ons te contacteren!

Contacteer Ons