De AI-saus overal overheen?


Dat heb je met hypes en trends. Iedereen wil erop springen, meesurfen en ervan profiteren want anders missen we 'de grootste revolutie in de wereld sinds het ontstaan van het internet'.

Een paar weken geleden hadden we het over de manier waarop we bij Cring in onze beleggingsstrategie AI rustig, geleidelijk en marktconform integreren. Dat is een manier waarop we best met AI omgaan. Genuanceerd, niet angstig en goed kijkend naar de economische effecten die echt waarde creëren. 

We maken hier even een parallel met de manier waarop we Duurzaamheid aan het verwerken zijn. Oh ja, voor ons is die onderliggende trend nog sterk aanwezig. Als je de trendwatchers volgt dan is Duurzaamheid passé als aanjager van de markt en moet je alles op AI zetten.  Een tijd geleden hadden we het over de groenwasserij in de fondsenwereld. Dat was natuurlijk een overmatige reactie om snel Duurzaamheid te verwerken als trend. Ondertussen is de markt over die hype heen maar de duurzaamheidsidee zit in de onderbouw van de markt en in quasi alle geledingen van de economie. Dat fenomeen zal nog jaren meespelen. Waarom zou dat met AI anders zijn? 

Kritiek op AI

Geleidelijk aan krijg je berichten en studies te lezen die kritisch zijn voor het effect van AI. Het gaat dan over overdreven verwachtingen, hallucinaties, algoritmes die fout lopen en vooral de zelflerende en bijsturende kracht van AI die zwaar overschat zou zijn. Je moet het systeem eerst alles aanleren. Zodra het operationeel is, leert het eigenlijk niks meer bij en blijft het werken met de aangeleerde informatie. Nieuwe informatie kan het niet aan omdat die er gewoon niet inzit.  Dit is toch een grote tekortkoming. Vergelijk dit met een kind in het eerste leerjaar tussen 1 september en Kerstmis. Normalerwijze kan het kind op 1 januari zijn nieuwjaarsbrief zelf lezen en niet uit het hoofd opzeggen. In die vier maanden krijgt dit kind veel nieuwe informatie te verwerken die telkens op een nieuwe manier toegepast wordt.

Even terug naar AI in de beleggingswereld. 

Een AI-washing effect binnen de financiële sector?

Ja, dat is er zeker. Heb je je weleens afgevraagd waarom kunstmatige intelligentie ineens overal opduikt, zelfs waar het niet echt bestaat? AI is een fantastisch buzzwoord geworden. Marketeers plakken het op producten en diensten om aandacht te genereren. Aandelen worden de hemel in geprezen omdat het bedrijf een doorbraak in AI zou in huis hebben. Aan de grote techaandelen  schrijft  men onvermoede AI-hefboomeffecten toe waardoor de klassieke prijszetting van de markt niet meer van toepassing zou zijn.  De markt van de indexfondsen samengesteld door AI zal over enige tijd nog de enige markt zijn. Niet meer nodig om naar echte waarde te speuren in balansen, business plannen of andere saaie gegevens. Enz.

Maar bij Cring bv zoeken we de echte waarde achter de hype. We richten ons op duurzame Financial Life Planning en dus blijven we bij onze strategie die altijd de markt en de lange termijn als principes vasthoudt. 

AI-saus over de Cringservice? 

Gebruiken wij dan zelf nooit AI?  Niet in onze persoonlijke service aan de klanten. Dat lijkt ons nogal moeilijk en niet gewenst door onze klanten.

Maar wel in het schrijven van blogs, al zal dat niet zo makkelijk te detecteren zijn. Of bij het aanpassen van onze website of bij andere taken waar de efficiëntie kan verhoogd worden.  Of als onze partners AI gebruiken om de beleggingsdata van klanten, fondsen en andere complexe tendensen te verwerken. Dan gaan wij natuurlijk mee evolueren. 

De basisstrategie blijft dezelfde. We bieden onze klanten een levenslange service aan in de vorm van een persoonlijk Levensplan met een onderbouwde Financiële beleggingsstrategie. Als AI ons daarin kan helpen, dan zullen we niet twijfelen maar het einddoel blijft hetzelfde. 

Voor wie in de Cringfamilie zit, een vanzelfsprekende conclusie. Voor wie erin wil komen, een ontdekking. 

Tot binnenkort. 

Lieven Vandenmeersche

0475 23 93 97

Master in de personal financial planning

Antwerp Management School

Disclaimer

De informatie in deze tekst is alleen bedoeld als achtergrondinformatie voor de ontvanger en voor   gebruik door hem.  Ze werd opgesteld met de beste bedoelingen en zonder enige garantie op of streven naar correctheid en volledigheid. Cring heeft gegronde redenen om aan te nemen dat alle feitelijke informatie hierin waar is op de datum van de tekst. Het betreft geen beleggingsadvies, ook geen aanbeveling, en ook geen aanbod tot verkoop van enige dienst of product en het is niet bedoeld als een voldoende basis om een beleggingsbeslissing te nemen. Vooraleer te handelen op basis van informatie uit dit document, moet u zich afvragen of het geschikt is voor uw specifieke omstandigheden en indien geschikt, professioneel advies zoeken. Het is de verantwoordelijkheid van elke persoon die een aankoop wil doen om kennis te nemen van alle toepasselijke wetgeving en reglementering en die ook na te leven. Ongeoorloofde reproductie of verspreiding van dit materiaal is ten strengste verboden. Cring aanvaardt geen verantwoordelijkheid voor verlies resulterend uit het gebruik van de hierin bevatte informatie.

Meest Recente Posts

Schrijf je hier in en ontvang steeds als eerste ons laatste nieuws per mail

In de kijker

Hoe kunnen wij je helpen?

Heb je nog vragen over CRING of wil je een afspraak maken? Aarzel dan niet om ons te contacteren!

Contacteer Ons